Meziroční srovnání počtu dopravních nehod cyklistů budí mírný optimismus. Do konce října 2023 došlo podle policejních statistik k 3 892 kolizím, což je o čtyři procenta méně než ve stejném období minulého roku, a to i při stále rostoucí oblibě cyklistiky. Podzimní vlna výzkumu iniciativy Dám respekt, kterou zpracovala společnost KANTAR CZ, ukazuje, že ač mírně stoupla znalost pravidla 1,5 metru při předjíždění cyklistů, lidé mají stále problém se znalostí dopravních předpisů týkajících vztahu motorista–cyklista. Častým prohřeškem lidí na kole je alkohol – přibližně třetina cyklistů si někdy dopřála před jízdou či při ní alkoholický nápoj.
Co Čech, to cyklista
Česko je cyklistická velmoc – přibližně 75 procent lidí uvádí, že jezdí na kole. A víc jak 60 procent Čechů jsou cyklisté i řidiči. Přesto veřejnost vnímá vztah těchto dvou skupin jako nepřátelský. Řidiči referenti a starší řidiči jsou v tomto ohledu tolerantnější než mladí řidiči.
„Naše výuková videa viděly letos na sociálních sítích miliony lidí. Z jejich ohlasů i z výzkumu jasně vyplývá, že ač se jedná o polarizující problematiku, lidé chtějí více ohleduplnosti. Nemusíme se milovat, stačí se respektovat. A znát předpisy,” říká Roman Kreuziger, zakladatel iniciativy Dám respekt a jedenáctinásobný účastník Tour de France.
Zase ta pravidla
U mladých řidičů stoupla spontánní znalost povinnosti dodržet 1,5 metru při předjíždění cyklistů. Stále však existuje přibližně třetina řidičů, kteří by si potřebovali toto pravidlo osvojit. Lidé mají také problém určit rozdíl mezi cyklopruhem a cyklokoridorem, což může mít fatální důsledky – v prvním případě nemusí motorové vozidlo 1,5 metru při míjení cyklisty dodržet, ve druhém ano.
Alkohol – častý prohřešek
Ve výzkumu KANTAR se zhruba třetina cyklistů přiznala ke konzumaci alkoholu před jízdou či při jízdě. Přibližně 4 procenta lidí na kole jezdí pod vlivem pravidelně. „Přitom v Česku je nulová tolerance alkoholu. Na tohle se chceme více zaměřit, jezdit na kole na pivo nebo víno není v pořádku, naopak je to hazard se zdravím i životem,” podotýká Kreuziger.
Řešení? Respekt, infrastruktura a osvěta
Respondenti se shodují, že by vztahy mezi řidiči a cyklisty narovnala lepší cyklistická infrastruktura, následně více vzájemného respektu a větší znalost dopravních předpisů, a to jak u řidičů, tak u cyklistů. Naopak represe zmiňují v menší míře.
Dám respekt – školení, videospoty, akce mezi lidmi
Iniciativa Dám respekt vznikla v roce 2019. Zaměřuje se na osvětu v online prostředí i na akcích mezi lidmi.
Video věnující se tzv. Holandskému chvatu, tedy rizikovému vystupování z místa řidiče do ulice, zaznamenalo téměř 3,5 milionu zhlédnutí. V rolích různých typů řidičů se ocitli Viera Pavlíková jako babička, Andrea Sestini Hlaváčková jako blondýna, Ivo „Rafan“ Traxmandl jako kolotočář a Petr Vančura jako frajírek na rande s Hannah Saleh. Režie se ujal Radim Vaňous.
Videa s biatlonistou Ondřejem Mánkem a atletkou Lucií Neumannovou, která se věnovala mj. problematice alkoholu za řídítky, viděly na dva miliony diváků.
Letos se Dám respekt zaměřuje i na řidiče referenty, pro které připravuje interaktivní školení.
Cílem iniciativy je zvýšení znalosti a dodržování dopravních předpisů souvisejících s cyklistikou, větší ohleduplnost mezi všemi účastníky silničního provozu a v konečném důsledků snížení nehodovosti zranitelných účastníků. Spolupracuje s Policií ČR, BESIPem, Autoklubem ČR a dalšími institucemi.
„Roman Kreuziger a jeho osvětový projekt byl pro BESIP ideálním partnerem pro preventivní kampaň věnovanou respektu mezi cyklisty a motoristy. BESIP aktivitu podpořil zajištěním vysílacích časů v televizi a v rádiu. V rámci naší roadshow pak BESIP letos uskutečnil více než 250 akcí, kde krajští koordinátoři a podpůrný tým komunikovali s veřejností přímo na cyklostezkách a veřejných akcích. Zaměřili jsme se přitom na informace o dopravním značení pro cyklisty, povinnou výbavu kola a posílení ohleduplnosti mezi motoristy a cyklisty,“ řekl vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Výzkum KANTAR – dvě cílové skupiny
Výzkum provedený společností KANTAR CZ proběhl letos v dubnu a na přelomu září a října ve dvou cílových skupinách – 1) u mladých řidičů ve věku 18–30 let a 2) řidičů referentů (u lidí, kteří používají motorové vozidlo k pracovním účelům alespoň 1x za měsíc, tedy včetně řidičů profesionálů).
Projekt Dám respekt je financován z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů. Fond zábrany škod je zřízen zákonem č. 168/1999 Sb. a věcně ho spravuje Česká kancelář pojistitelů, profesní organizace pojišťoven, které jsou oprávněny na území České republiky provozovat pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla (povinné ručení). Tyto pojišťovny do fondu zábrany škod odvádí ročně 3 % z přijatého pojistného z pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Prostředky z fondu jsou rozdělovány mezi základní složky IZS, tedy hasiče, policisty a záchranáře, ostatní složky IZS a subjekty realizující projekty vedoucí ke zvýšení bezpečnosti na silnicích a programy prevence v oblasti škod z provozu vozidel. Více informací: www.fondzabranyskod.cz.
Comments