„Jezdit na kole je ekonomické i zdravé. Auto jezdí na benzín, kolo na tuk,“ říká František Paďour, někdejší profesionální cyklista a ambasador iniciativy Dám respekt. Zároveň přiznává, že odpovídající infrastruktura v Česku není příliš rozvinutá a městská cyklistika je často o nervy a zdraví. „Ale rozhodně to nevnímám jako válku pumpičkářů proti petrolheadům.“
Paďour, někdejší vítěz Czech Tour, pracoval na nizozemské ambasádě v Praze. „Nizozemsko má rozvinutou cyklistickou kulturu a dlouholetou praxi. Lidé se vzájemně respektují, ať sedí za volantem nebo v sedle. Země provozuje cyklistickou diplomacii, komunikuje s představiteli států, měst či neziskových organizací,“ vypočítává.
Upozorňuje také, že ohleduplnost musí projevovat i cyklisté. „Jsou sice zranitelnější účastníci provozu, ale silnice nepatří jen jim. Je potřeba dávat pozor na sebe i ostatní. Za častý nešvar považuju například alkohol před jízdou,“ dodává.
V podcastu se František Paďour věnoval i přechodu z role profesionálního cyklisty. Vystudoval dvě vysoké školy a nyní pracuje v Evropském parlamentu. „Když jsem končil s kariérou, kolo jsem nechtěl ani vidět. Ale postupně mě to zase chytlo. Jen letos mám najeto 20 tisíc kilometrů. Cyklistika je pro mě svoboda,“ uzavírá.
Projekt Dám respekt je financován z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů. Fond zábrany škod je zřízen zákonem č. 168/1999 Sb. a věcně ho spravuje Česká kancelář pojistitelů, profesní organizace pojišťoven, které jsou oprávněny na území České republiky provozovat pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla (povinné ručení). Tyto pojišťovny do fondu zábrany škod odvádí ročně 3 % z přijatého pojistného z pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Prostředky z fondu jsou rozdělovány mezi základní složky IZS, tedy hasiče, policisty a záchranáře, ostatní složky IZS a subjekty realizující projekty vedoucí ke zvýšení bezpečnosti na silnicích a programy prevence v oblasti škod z provozu vozidel. Více informací: www.fondzabranyskod.cz.
Comentarios